گردشگری و صنایع دستی 3
- دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴
- 55 بازدید
- مقالات
مقدمه
در ارديبهشت ماه 1385 اولين كنفرانس بين المللي گردشگري و صنايع دستي از طرف سازمان گردشگري سازمان ملل متحد، و با همت پژوهشكده هنرهاي سنتي و معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري در تهران برگزار شد که حاصل این برنامه انتشار مجموعه مقالات ارزشمند و بیانیه ای جهانی بود. متاسفانه مباحث این کنفرانس به صورت رسمی منتشر نشد؛ در این مجال سعی شده سخنرانی های آن کنفرانس به صورت چکیده و خلاصه شده در چند نوبت منتشر شود.
بخش 3 - تاثيرات متقابل گردشگري و صنايع دستي
دكتر حسين ياوري - عضو هيئت مديره انجمن صنايع دستي ايران
گردشگري، بزرگترين مجموعه خدماتي جهان است كه روز به روز بر عرصه هاي كاري، ابعاد و اهميت آن افزوده مي شود و طبعا جايگاه رفيع تري را در اقتصاد جهاني به خود اختصاص ميدهد.
امروزه گردشگري كه از آن با عنوان "صنعت بدون دود" ياد شده است در برخي از كشورها كه به مرحله توريسم صنعتي رسيده اند سهم بسيار بالايي را در "توليد ناخالص ملي" و درآمدهاي ارزي كسب كرده است. ضمن آن كه بعضي از ممالك ديگر هم به موفقيت هاي چشمگيري در اين زمينه دست يافته اند. بررسي آمار ورود گردشگران خارجي به ده كشور فرانسه، ايالات متحده آمريكا، ايتاليا، استراليا، انگلستان، كانادا، آلمان، مكزيك و سوييس كه طي سال هاي اخير بيشترين گردشگر بين المللي را داشته اند و نيز بررسي سير صعودي و روند رو به تزايد ورود توريست بين المللي به ممالكي هم چون چين، يونان، مالزي و هند مؤيد اين امر است كه تقريبا اكثر كشورهاي داراي آثار تاريخي و باستاني و جاذبه هاي طبيعي و زيست محيطي در برنامه هاي درازمدت، ميان مدت و حتي كوتاه مدت خود مقوله گردشگري را بسيار مورد توجه قرار داده و با سرمايه گذاري هاي ملي و قايل شدن تسهيلات لازم و بسترسازي براي جذب سرمايه گذاري توسط شركت هاي فرامليتي و بين المللي به درآمد ارزي سرشار حاصل از اين رهگذر براي توسعه پايدار، رشد متوازن و ترقي روز افزون چشم دوخته اند.
از سوي ديگر بررسي هاي به عمل آمده در زمينه تعداد رو به فزوني گردشگران داخلي و حتي گردشگراني كه در طول روز به بازديدهاي تفريحي و بازرگاني مي پردازند، نشانگر سير صعودي و رشد چشمگير گردشگري در تمامي سطوح با گرايش هاي جهاني، منطقه اي، ملي و حتي گردشگري با مقاصد كاري و يا ديدار و بازديد از مراكز تفريحي است.
بررسي آمارهاي مربوط به بازديد توريست هاي خارجي و حتي گردشگران داخلي از مراكز توليد صنايع دستي در كشورهايي هم چون هند و چين و نيز دقت نظر بر روي ارقام فروش آثار گوناگون هنرهاي صناعي به گردشگران، نشانگر آن است كه صنايع دستي يا هنرهاي صناعي كه يكي از مظاهر فرهنگي و هنري محسوب مي شود، مي تواند عامل مهم و حتي موجبي براي جلب و جذب گردشگران به حساب آيد، چرا كه هر اثر صنايع دستي بازگو كننده خصوصيات تاريخي، اجتماعي و فرهنگي يك كشور و حتي منطقه و محل توليد است و مي تواند در شناساندن هنر اصيل و بومي و فرهنگ، نقش اساسي ايفا كند.
بررسي هاي دهه هاي مياني قرن بيستم تا به امروز، اين واقعيت را مطرح كرده است كه خريد سوغات آن هم سوغاتي ماندگار و با هويت كه ضمنا نشانه ها و علايم و نمادهايي از كشور و يا مكان مورد بازديد را به همراه داشته باشد، نه تنها تكميل كننده سفر و بازديدهاي گردشگران است بلكه گاه جاذبه اي فراتر از مكان هاي تاريخي و باستاني در توريست ها ايجاد مي كند.
گردشگران، با برنامه هاي تنظيم شده از قبل و در مواردي نيز بدون تداركات و تمهيدات كافي براي سفر و ديدار از مراكز مورد علاقه و اقامت در مكان هاي دلخواه مي پردازند ولي همواره خريد آثار جالب، بديع و گاه نفيس و ماندگار، بخشي از اشتغالات ذهني آنان را به خود اختصاص مي دهد، لذا بر اساس اطلاعات و دانسته هاي قبلي و يا در مواجهه با آثار زيباي صنايع دستي كه ضمن دوام به واسطه برخورداري از نگاره ها، رنگ ها و رنگ آميزهاي سنتي، بومي و ملي، حكايت گر هويت فرهنگي و نشانه اي گويا از مناطق مورد بازديد است، به سرعت جلب و جذب چنين آثاري مي شوند تا ارزنده ترين هديه، مناسب ترين سوغات و بهترين ره آورد سفر را براي دوستان، آشنايان، اقوام و حتي براي خانواده خود و نگهداري در منزل و محل اقامت دايم خريداري كنند. استقبال فوق العاده توريست ها از آثار صنايع دستي و تقاضاي چشم گير و پيوسته رو به تزايد آنان به اين گونه توليدات فرهنگي، موجب آن شده است كه كشورهاي داراي فرهنگ و تمدن غني و درخشان كه به واسطه آثار تاريخي، اقليم هاي متفاوت، چشم اندازهاي زيبا و آداب و رسوم محلي، پيوسته مورد توجه گردشگران براي مسافرت و ديدار بوده و ضمنا از صنايع دستي متنوع و شاخصي هم برخوردارند در برنامه هاي بازديد توريست هاي خارجي ديدار از مجتمع هاي توليدي، نمايشگاهي و فروشگاهي صنايع دستي را نيز پيش بيني كنند و بديهي است كه موفقيت هاي حاصله از اين رهگذر در كشورهايي چون هند، تايلند، چين، مكزيك، يونان، مالزي و ... خود مهر تاييدي بر تاثيرات متقابل گردشگري و صنايع دستي است. جالب است كه گفته شود امروزه توليد آثار صنايع دستي كه مزين به نقش آثار تاريخي، باستاني و يادمان هاي ويژه و حتي علايق مردم يك كشور به آداب، سنن، نگاره ها و نقش هاي خاص است در دستور كار قرار دارد و تلاش مي شود كه حتي بخشي از اين گونه آثار كه از سنگ، چوب، قلز و يا بر روي سفال و پارچه پديد مي آيد با قيمت هاي مناسب و حتي در كنار آثار تاريخي شناخته شده در اختيار توريست ها قرار گيرد.
كارشناسان عرصه گردشگري و متخصصان و صاحب نظران صنايع دستي جهان، عوامل زير را در جذب گردشگران براي خريد آثار صنايع دستي موثر دانسته اند:
- بهره گيري آثار صنايع دستي از نگاره ها، رنگ ها و رنگ آميزهاي سنتي و سمبليك كه پيوسته مورد تاكيد و در كانون توجه گردشگران قرار داشته است.
- بالا بردن كيفيت آثار و افزايش ميزان دوام آن.
- تنوع توليدات صنايع دستي و توسعه زمينه هاي كاربردي آن.
- توليد آثار هنرهاي صناعي با الهام از فرم كلي و نگاره هاي آثار تاريخي، باستاني و نيز علايم و نشانه هاي هر كشور.
- بسته بندي مناسب آثار كه در پي درك ضرورت و اجراي برنامه هاي پژوهشي و نهايتا توليدي بسته بندي به انجام رسيده است و باعث اطمينان خاطر گردشگران براي خريد و حمل و يا ارسال آن به كشور مقصد شده است.
- قايل شدن تسهيلات لازم به منظور ارسال صنايع دستي به صورت پستي و فراهم آوردن امكانات و ارايه خدمات مناسب در زمينه بيمه، حمل و نقل و تحويل به موقع آثار در مقصد مورد نظر گردشگران كه به راحت كلام باعث آن شده است كه توريست ها آن چه را مد نظر خود يافتند خريداري و در زمان مقتضي در اختيار داشته باشند.
- برگزاري نمايشگاه هاي فصلي، سالانه و نيز بازارهاي مكاره با هدف جلب و جذب توريست هاي خاص براي فروش آثار صنايع دستي.
ترديدي نيست كه افزايش تعداد جهانگردان كه با افزايش ميزان فروش آثار صنايع دستي توام و همراه بوده است، موجبات افزايش توليد، حفظ اصالت ها و ويژگي ها، افزايش سطح اشتغال مولد و اشتغال جنبي و مهمتر از همه توسعه مبادلات فرهنگي و معرفي و شناساندن بهتر و دقيقتر كشورها و هنر و تمدن آنها شده است.
با عنايت به آنچه گفته شد، تمامي ممالك جهان، به تاثير متقابل صنايع دستي و صنعت گردشگري اعتقاد دارند. چرا كه در عمل و تجربه دريافته اند كه صنايع دستي يكي از عوامل بسيار موثر در جلب گردشگر در تمامي گرايش هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي است و متقابلا به اين نتيجه هم رسيده اند كه صنعت گردشگري مي تواند به رشد و توسعه و گسترش صنايع دستي، حفظ اصالت ها و بهبود كيفيت آن كمك كند. بر پايه اين اعتقاد و تجربيات حاصله، تشكيلات صنايع دستي و گردشگري در بسياري از كشورها در هم ادغام و يا در رابطه اي تنگاتنگ، هماهنگ و منسجم با هم ديده شده است كه اين اتفاق يعني ادغام سازمان صنايع دستي ايران در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ايجاد سازماني گسترده تر به نام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در جمهوري اسلامي ايران، روي داده است.
بي شك گردشگري كه از آن به عنوان منلسب ترين ابزار براي صلح و گفتگوي تمدن ها و تعامل بين ملت ها ياد شده است در قرن 21 ميلادي كه هنوز فقط چند سالي از آن گذشته است نه تنها رشد شتابان دهه هاي پاياني قرن20 خود را ادامه خواهد داد بلكه با چشم اندازهاي مناسبي كه در پيش روي دارد و من جمله با تاكيد بر تاثيرات متقابل گردشگري و صنايع دستي خواهد توانست كه به يكي از عالي ترين نيازهاي انساني كه سفر و سير آفاق و انفس است پاسخ دقيق تر و بايسته تري دهد.
.
.
.
ادامه دارد
بخش اول _ گردشگری و پيوند آن با صنايع دستی
بخش دوم - صنايع دستي و ارتباط آن با جهانگردي / صنعتگران نيز سرمايه هاي شما هستند
بخش 3 - تاثيرات متقابل گردشگري و صنايع دستي
بخش 4 - گردشگری به عنوان سازمان دهنده ای برای صنايع دستی: مزایا و مضرات
بخش 5 - از بومي تا جهانی: اتصال صنايع دستی تايلند به صنعت جهانگردی
بخش 6 - جهانگردی و صنايع دستی: نوگرايی و هويت در بازار جهانی
اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید