شیراز مرکز استان فارس و در جنوب غربی ایران قرار دارد و یکی از کلان‌شهرهای زیبای کشور به حساب می آید.  جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ نفر بوده که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومۀ شهر به حدود ۱٬۸۶۹٬۰۰0 نفر می‌رسد. .  شیراز از دیرباز به واسطۀ مرکزیت نسبی‌اش در منطقۀ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقۀ به نسبت حاصلخیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، شهرنشینان و عشایر بوده‌است.  همچنین این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند بندر بوشهر قرار گرفته‌است و به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند.

شهر شیراز به شهر شعر و باغ گل نیز معروف است، باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شیراز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌ و همین عامل شهرت جهانی شهر شیراز در دنیا شده‌است.

شیراز که در تاریخ پرفراز و نشیبش، روزگاران تلخ و شیرین بسیاری را از سر گذرانده بود، در روزگار کریم خان زند به یکی از بهترین و آرام ترین دوران خویش می رسد و به مدت 13 سال بناهای بسیاری که امروزه به نام مجموعه ی زندیه در مرکز شیراز است و همچنان پابرجاست، بنا میشود.

در اوایل سده ی کنونی، شیراز مورد توجه جهان گردان و باستان شناسان آمریکایی و اروپایی قرار گرفت. پروفسورپوپ با مطالعه بر روی تخت جمشید، شیراز و آثار هنری و باستانی فارس خدمات شایانی به این شهر انجام داد.

شهر شیراز بنا به گفته پروفسور آرتور پوپ در کتاب صنایع دستی کهن ایران، رونق بسیاری در انواع صنایع دستی داشته است. در هنر خاتم نیز در دنیا سرآمد بوده است به گونه ای که محور اصلی فعالیت صنایع دستی شیراز پس از دستبافته های داری، این رشته بوده است.

صنایع مختلف در محله های مختلف بصورت خوشه ای فعالیت دارند. بازار بزرگ وکیل راسته های مختلف از جمله سراجان، شمشیرگرها، مسگری و ... دارد. در حال حاضر بازار وکیل شیراز به همین صورت تقسیم بندی پیشین را تا حدودی حفظ کرده است بعنوان مثال سرای حاج آقاجانی دارای 7 کارگاه تولیدی است.

بر اساس آمارهای ثبت شده ،تعداد 13000 کارگاه تولیدی کوچک در شیراز فعال است . این کارگاهها تا چند نفر نیز شاگرد دارند. تعداد کارگاههای تولیدی بزرگ که فعالیت کارگاهی با استاندارد و تولید بالا دارند 200 کارگاه است. گروه دستبافته های داری در شیراز بیشترین تعداد صنعتگر را به خود اختصاص داده است. به دلیل اینکه این صنعتگران اغلب در خانه خود فعال هستند به همین جهت مجوز این صنعتگران به نام مشاغل خانگی صادر میگردد لذا تعداد 3800 شغل خانگی در حوزه دستبافته های داری وجود دارد. به این ترتیب بدون احتساب فعالانی که بدون دریافت مجوز در شیراز فعال هستند، حداقل 20 هزار نفر تولید کننده صنایع دستی در این شهر فعالیت دارند.

صنایع دستی شاخص شیراز انواع دستبافته های روستایی ،عشایری و شهری است که همگی دارای برند و عنوان بین المللی درخشان هستند. قالی، گبه و گلیم شیراز و انواع دستبافته های قشقایی بخش قابل توجهی از بازاربزرگ و سنتی شهر را به خود اختصاص داده اند. خاتمهای شیراز که عموما در بخش مبلمان متمرکز بوده ، دارای شهرت جهانی و نشان جغرافیایی بین المللی است. صنایع دستی چوبی ، فلزی ، شیشه ، تزیینات معماری ، سنگی و دیگر گروههای صنایع دستی و هنری رونق قابل توجهی در شیراز دارد که با گذری کوتاه در شهر این مشخصه را از نزدیک میتوان دید.