خراشاد،روستایی واقع در فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند می باشد. این روستا به نخبه پروری ،صنایع‌دستی و نیز طبیعت زیبای آن شهرت دارد .روستای خراشاد در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان نخستین روستای هدف صنایع دستی کشور و روستای ملی توبافی از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری معرفی و ثبت شد. پارچه بافی سنتی خراشاد یا همان توبافی ،یکی از  مهمترین صنایع دستی خراسان جنوبی است به طوری که به عنوان یکی از محصولات صنایع دستی این استان ،چندین نشان مرغوبیت صنایع دستی از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور اخذ نموده است .در خراشاد تقریبا تمامی بانوان به شغل بافندگی مشغول هستند .حتی بانوان دانشجو یا شاغل که موقتاً در بیرجند اقامت دارند در ایام تعطیلات به خراشاد بازگشته و به هنر بافندگی می‌پردازند .در همین راستا و پس از ثبت ‌به عنوان روستای ملی توبافی ،یکی از کاندیدهای ثبت جهانی قرار گرفت که پس از بازدید ارزیابان و کارشناسان منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه به عنوان دومین روستای جهانی ایران با عنوان روستای جهانی توبافی ثبت جهانی شد.

از مشاهیر به نام این روستا می توان به آخوند ملا علی خراشادی ،شیخ محمد ابراهیم قدسی ،شیخ محمد حسین خراشادی کاخک ،دکتر محمد اسماعیل رضوانی (پدر علم تاریخ معاصر ایران)، دکتر غضنفر فروزانفر (متخصص اطفال و موسس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند)، دکتر محمدرضا حافظ نیا (استاد جغرافیای سیاسی)، دکتر مرتضی حسن پور (اولین پرستار مرد ایران) اشاره کرد. راه‌های دسترسی به روستای خراشاد، زمینی ،هوایی و ریلی میباشد که میتوان پس از رسیدن به بیرجند و پیمایش ۲4 کیلومتر در جاده بیرجند به زاهدان به روستای جهانی خراشاد رسید.

پس از ثبت جهانی روستای خراشاد شاهد ارتقاء چشمگیر زیرساخت های روستا از قبیل اجرای فیبر نوری، ارتقاء سرعت اینترنت و ایجاد بازارچه های محلی بوده ایم.

افزایش شهرت این روستا پس از ثبت جهانی ،باعث شد تا محصولات حوله و منسوجات این روستا ،علاوه بر فروش فوق العاده در ایران،تا کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی صادر گردد که این امر موجب دلگرمی بافندگان و هنرمندان این روستا گردید.در حال حاضر میزان ارسال حوله از این روستا تا حدود  150 شال سر ایتالیا و انگلیس 700 دستمال و تن پوش حمام و 60 تا حوله نوزادی برای کرواسی به مبلغ 25 میلیون تومان می باشد.