آباده، شمالی ترین شهر استان پهناور فارس و مرکز شهرستان آباده است. آباده از شمال و غرب به استان اصفهان، از جنوب به صفاشهر و از شرق به استان یزد متصل است. فاصله آباده تا شهر شیراز 275کیلومتر است و در فاصله 200 کیلومتری جنوب شهر اصفهان قرار دارد و به جهت استقرار در مجاورت جاده سراسری جنوب به مرکز کشور، دارای موقعیت مناسب و خاص استراتژیکی است.

در اسناد، کتابها و سفرنامه های متعددی از پیشه منبت کاری در آباده و مصنوعات تولید شده در آن سخن رفته است. برای تایید پیشینه منبت‌کاری در آباده می توان به متن برخی سفرنامه ها و منابع مکتوبی که در مورد هنر ایران نوشته شده، از جمله «شاهکارهای هنر ایران» اثر آرتور پوپ، «تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام» اثر محمد حسن زکی، «صنایع دستی کهن ایران» اثر هانس ای وولف و «مروری بر صنایع دستی ایران» اثر م.حسن بیگی مراجعه نمود. محصولاتی که امروزه در آباده تولید می‌شوند نیز نشان دهنده‌ استمرار سنت‌های پیشین است.

     سنتی‌ترین شیوه انجام منبت ایران، در آباده انجام می‌گیرد. چوب مصرفی عمدتا از درختان گردو و گلابی است که بومی خود منطقه است. ابزار اصلی کار در شیوه منبت‌ آباده، فقط چاقوی سنتی منبت‌کاری (چاقوهای تخت سرکج با پهناهای متفاوت) است. منبت‌کار آباده‌ای پس از انتخاب زیرکار مناسب، طرح و نقش موردنظر را بر روی آن پیاده نموده و سپس اقدام  به انجام مراحل مختلف هنر منبت ( شامل، دوربری، زمینه و روسازی) بر روی زیرکار و طرح رسم شده بر آن می‌نماید تا نهایتا فرم نهایی اجزای طرح اجرا شده و طرح نقش اصلی را به خود گیرد. در شیوه سنتی منبت آباده، بیشتر از نقوش گیاهی و جانوری استفاده می گردد، هر چند استفاده از سایر نقوش دور از ذهن نیست. همچنین منبت‌کاری آباده را  از نظر میزان برجستگی می‌توان در دسته " کم برجسته" قرار داد.

     از معروف‌ترین محصولات منبت‌کاری تولیدی در آباده، انواع قاشق‌های شربت خوری بوده است که نمونه‌هایی از آن در موزه‌های داخلی و حتی خارجی نظیر "موزه ویکتوریا و آلبرت " لندن، به نام خود آباده موجود است. جعبه شطرنج و نرد، قلمدان، انواع جعبه های زیورآلات، رحل قرآن، انواع ظروف چوبی نظیر کاسه، بشقاب، تنگ و لیوان، عصای چوبی و غیره از دیگر محصولات منبت‌کاری تولید شده در آباده است.

     در سال  1392،  اولین گواهینامه ثبت ملی نشان جغرافیایی درصنایع دستی کشور، برای ‌"منبت آباده"  رقم خورد. پس از آن و در سال 1393 ‌گواهی ثبت بین‌المللی برای نشان جغرافیایی"منبت آباده" از سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی WIPO)) برای منبت آباده دریافت گردید. بعد از آن،  در سال 1394، پرونده نگاری ثبت فنون " منبت آباده" در فهرست آثار میراث ناملموس ملی  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سرانجام رسید. در سال 1395 پرونده آباده برای ثبت ملی در رشته منبت به تهران ارسال شد و نهایتا در سال 1397،  پس از بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی، آباده به عنوان شهر جهانی منبت تایید و معرفی گردید.