بازتعریف دیدگاه: سرامیک آفریقای جنوبی
- سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴
- 220 بازدید
- مقالات
شکل دهی به دیدهشدن
تأملی بر بازنمایی در سرامیک آفریقای جنوبی
۱۹ ژوئن ۲۰۲۵
نویسنده: مونیکا مونایا
«من انسان هستم چون تعلق دارم.»
اسقف اعظم دزموند توتو
آفریقای جنوبی با تنوع گسترده قومیاش، اغلب بهعنوان نقطهای از همگرایی فرهنگی شناخته میشود. هنر، در اشکال گوناگون خود، جایگاه مهمی در چشمانداز فرهنگی این کشور دارد. این سرزمین همچنین میزبان جامعهای پرجنبوجوش از هنرمندان سرامیککار است؛ جایی که سنت و معاصریت بهطرزی پویا در هم میآمیزند. هنر سرامیک بهویژه از طریق رویدادهای مختلفی گرامی داشته میشود که گروهی متنوع از هنرمندان را گرد هم میآورد، آثارشان را به نمایش میگذارد و عمق استعداد موجود در این حوزه را برجسته میکند.

با وجود این محیط هنری غنی، تنوع کامل جامعه سرامیککاران آفریقای جنوبی در همه فضاها بهطور برابر بازتاب نمییابد. اگرچه بسیاری از هنرمندان سیاهپوست در سطح ملی و بینالمللی شناخته شدهاند، اما همچنان پرسشهایی درباره دسترسی، دیدهشدن و عدالت ساختاری، بهویژه برای هنرمندان سیاهپوست و چندنژادی، مطرح است. این مقاله به بررسی پویاییهای در حال تحول بازنمایی در سرامیک آفریقای جنوبی میپردازد و از مصاحبههای شخصی و ابتکارات اخیر بهره میگیرد که هدفشان پل زدن میان گذشته و حال است.

زمینه تاریخی: آپارتاید و میراث آن
برای درک کامل کمنمایی کنونی هنرمندان سرامیککار سیاهپوست و چندنژادی، ضروری است که گذشته آفریقای جنوبی بررسی شود. رژیم آپارتاید (۱۹۴۸–۱۹۹۴) بهطور نظاممند جداسازی نژادی را تقویت کرد و دسترسی به آموزش، فرصتهای اقتصادی و رشد هنری را برای جوامع غیرسفیدپوست محدود ساخت. هنر سرامیک نیز از این قاعده مستثنا نبود—هنرمندان سیاهپوست و چندنژادی عمدتاً از آموزش رسمی محروم بودند و فعالیتهای خلاقانهشان اغلب به صنایع دستی کاربردی محدود میشد، نه بهعنوان هنرهای زیبا شناخته میشدند.
آموزش هنر در دوران آپارتاید بازتابی از این نابرابریهای گستردهتر بود. در حالی که دانشآموزان سفیدپوست به مؤسساتی دسترسی داشتند که خلاقیت و آزمایش هنری را پرورش میدادند، دانشآموزان سیاهپوست و چندنژادی به آموزشهای فنی با منابع محدود سوق داده میشدند. هنرهای زیبا از منظر اروپامحور تعریف میشدند و سنتهای هنری بومی بهجای آنکه نوآورانه یا بیانی تلقی شوند، بهعنوان قومنگارانه کنار گذاشته میشدند.

آثار هنرمندان سرامیککار سیاهپوست اغلب در تاریخ هنر جریان اصلی نادیده گرفته شدهاند، به حاشیه رانده شده یا در مطالعات انسانشناسی گنجانده شدهاند، بیآنکه بهعنوان بخش جداییناپذیر از تحول هنری آفریقای جنوبی شناخته شوند. این غفلت تاریخی، عدم توازن در مستندسازی را برجسته میسازد. منابع اولیه نتوانستند اهمیت فرهنگی و شخصی آثار آنان را ثبت کنند. همانطور که روث سیمبائو در مقالهاش با عنوان «خودشناسی بهعنوان مقاومت: ساختهای بصری از "آفریقاییبودن" و "سیاهبودن" در دوران آپارتاید» اشاره میکند:
«حتی تا اوایل دهه ۱۹۹۰، آثار هنرمندان سیاهپوست آفریقای جنوبی که به آفریقا ارجاع میدادند، اغلب در چارچوب سنتگرایی واپسگرایانه و نابهنگام تفسیر میشدند».

سوگیری اروپامحور نهادهای هنری جریان اصلی، همراه با سلطه متصدیان سفیدپوست، نویسندگان و فروشندگان آثار هنری، باعث شد که بازنماییهای «آفریقاییبودن» بیشتر بازتابی از «سفیدپوستبودن» باشند تا تجربهای اصیل از «سیاهبودن» یا «آفریقاییبودن».

منابع
1. یادداشت نویسنده درباره هنرمندان سیاهپوست و چندنژادی در سرامیک آفریقای جنوبی
این بخش به بررسی چالشهای دسترسی، دیدهشدن و عدالت ساختاری برای هنرمندان سیاهپوست و چندنژادی در فضای سرامیک آفریقای جنوبی میپردازد. نویسنده از مصاحبههای شخصی و ابتکارات اخیر بهره گرفته تا شکافهای تاریخی را برجسته کند.
2. Watts, J. (2020). “Art Education in Apartheid South Africa: A Critical Overview.” Journal of Southern African Studies.
واتس در این مقاله به بررسی نظام آموزش هنر در دوران آپارتاید میپردازد و نشان میدهد که چگونه آموزش هنر برای دانشآموزان سیاهپوست و چندنژادی محدود به آموزشهای فنی و منابع اندک بوده، در حالی که دانشآموزان سفیدپوست به مؤسسات خلاقانه و آزمایشمحور دسترسی داشتهاند. این مقاله همچنین به سوگیری اروپامحور در تعریف هنرهای زیبا اشاره دارد.
3. Simbao, R. (2015). “Self-Identification as Resistance: Visual Constructions of ‘Africanness’ and ‘Blackness’ During Apartheid.” African Arts, Vol. 48, No. 2, pp. 40–53.
روث سیمبائو در این مقاله به تحلیل نحوه بازنمایی «آفریقاییبودن» و «سیاهبودن» در آثار هنری دوران آپارتاید میپردازد. او نشان میدهد که چگونه آثار هنرمندان سیاهپوست اغلب در چارچوب سنتگرایی واپسگرایانه تفسیر میشدند و چگونه نهادهای هنری جریان اصلی بیشتر بازتابی از «سفیدپوستبودن» بودند تا تجربهای اصیل از هویت سیاهپوست یا آفریقایی.
عنوان اصلی مقاله:
Shaping Visibility: Reflecting on Representation in South African Ceramics
لینک متن مقاله:


















اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید