جشنواره طراحی و دوخت لباس دانش آموزی
- شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۳
- 366 بازدید
- فراخوان
مقدمه
یکی از مهم ترین مؤلفه های مرتبط با هویت، پوشاک افراد جامعه است که بی شک با دیگر عناصر، ارتباطی تنگاتنگ دارد، از آنها اثر می پذیرد و بر آنها اثر می گذارد. تمام مؤلفه های هویت خواه ناخواه با فرهنگ پیوند دارند. سند تحول بینادین آموزش و پرورش در اين مورد در راهکار 5 از بخش 3 ؛ «طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی – ایرانی برای مربیان و دانش آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی و ایرانی » را از برنامه های عملياتی نظام تعلیم و تربیت دانسته است که این مهم به نهاد انجمن اوليا و مربيان سپرده شده است. بيان مسأله: با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین و به منظور ايجاد رویکرد متناسب سازی پوشش دانش آموزان با فرهنگ، هويت کشور و نيز نیازها و سلایق جامعه هدف، برگزاری جشنواره طراحی و دوخت پوشاک دانش آموزی، با ضرورت بهره گيري از ظرفیت و توان حداکثری تمامي ذينفعان و مؤثرين اين حوزه در سطح ملی با مشارکت دانش آموزان خلاق دارای اندیشه و مهارت و نیز سایر متخصصین صاحب نظر در حوزه¬ی طراحی لباس به استناد پروژه شماره 5 نقشه اجرايي سازی سند نحول بنيادين در دستور کار اداره کل انجمن اولیا و مربیان قرار گرفت. ضرورت مسأله: مقوله لباس دانش آموزي در طي سالهاي پس از انقلاب مورد غفلت جدي قرار گرفته و در حال حاضر با چالشهاي متعددي در بخشهاي عدم تناسب با: هويت، فرهنگ ملي و اقوام و نيز زيست بوم جغرافيايي و آب و هوايي و پارچه، الياف و مواد محلي و بومي نيز کارکرد گرايي و عدالت تحصيلي و به صورت مضاعف عدم توجه به علايق و سلايق دانش آموزان و نيز و بعد تربيتي و ابعاد اقتصادی و ... مواجه مي باشد. جداي از اين مسائل بازار بزرگ آشفته و مغشوش حوزه لباس دانش آموزی و سوء استفاده برخی توليد کنندگان پارچه و لباس از اين آشفتگی و عدم وضوح ضرورت پرداختن به اين مقوله را بيش از پيش خاطرنشان مي سازد.
اهداف جشنواره
تقویت هویت ايرانی – اسلامی دانش آموزان با بهره گيري از فرهنگ غني کشور در حوزه لباس و پوشش
ترویج الگو سازی خلاقانه ، کاربردی ،متنوع و زیبا از لباس بومی ، سنتی ، تاریخی و اقوام ایران اسلامی متناسب با سلایق و علائق دانش آموزان
ترویج و تعمیق فرهنگ حیا و عفاف متناسب با قابلیت ها و ظرفیت های نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. (ادغام شود)
طراحی و کیفیت بخشی لباس دانش آموزی" سالم " از طریق الگوهای پوششی هم خوان با مؤلفه های بهداشت و سلامت
طراحی و کیفیت بخشی لباس دانش آموزی" سالم " از طریق الگوهای پوششی هم خوان با مؤلفه های بهداشت و سلامت
اقتصادی سازی و کاهش هزینه های لباس دانش¬آموزی با حفظ کيفيت آن.
زمینه سازی برای تدوین استانداردهای لباس دانش آموزی براساس مؤلفه های فرهنگ، کیفیت، کارکرد و ... .
معرفی طرح¬های منتخب و برتر جهت توليد انبوه و تجاری سازی به تولیدکنندگان مرتبط.
ایجاد زمينه و فرصت و تسهیل حضور فعالان بازار و اصناف مرتبط در عرصۀ لباس دانش آموزی مطلوب.
تأمین کالاي دارای شناسنامه و صرفاً از طریق تولیدکنندگان معتبر داخلی براساس شناسه کالا (ثبت شده در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس (ntsw.ir) بارعایت همه ضوابط مرتبط.
بخشهای جشنواره: : طراحی و دوخت لباس دانش آموزی دخترانه و پسرانه به تفکيک مقاطع تحصيلي:
** تبصره : به تشخیص شورای سیاستگذاری بخشهای فرعی برای جشنواره طراحی و اجرا میگردد.
طراحي و دوخت لباس دخترانه شامل: روپوش (مانتو شلوار، بلوز دامن يا سارافون،پيراهن با پوشش مناسب)و پوشش سر( مقنعه، انواع شال و روسري اقوام و ...) در يکي از مقاطع ابتدايي اول، ابتدايي دوم، متوسطه اول و يا متوسطه دوم
طراحي و دوخت لباس پسرانه شامل: روپوش (بلوز، پيراهن و ...) و شلوار، در يکي از مقاطع ابتدايي اول، ابتدايي دوم، متوسطه اول و يا متوسطه دوم
مخاطبین جشنواره
گروه دانش آموزي: متشکل از کليه دانش آموزان و هنرجویان علاقمند دبيرستانها و هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش کشور.
گروه آزاد: متشکل از کليه اشخاص علاقمند، متخصص و فعال حقيقي در حوزه طراحي و دوخت لباس دانش آموزي.
سطوح جشنواره : کليه آثار ارائه شده در اين جشنواره تنها به صورت متمرکز و کشوری پذيرفته و مورد مميزي يا داوري قرار خواهند گرفت.
گروه دانش آموزی: طرح هاي ارائه شده در گروه دانش آموزي در اين جشنواره در بخش غيررقابتي شرکت داده شده و کليه طرح هايي که شرايط، ضوابط و استانداردهاي لازم را حسب نظر گروه پذيرش جشنواره کسب کرده باشند به جشنواره راه خواهند يافت.
گروه آزاد: طرح هاي ارائه شده در گروه آزاد در بخش رقابتي شرکت داده شده و سه طرح برتر هر مقطع و جنسيت( مجموعاً 24 طرح) پس از داوری به نمايشگاه راه يافته و به عنوان برگزيده معرفي مي گردند.
آثار برگزيده دانش آموزي از نگاه مردمی: با توجه به اولويت رويکرد کارکردگرايي جشنواره به رويکرد هنري آن آثار پذيرفته شده در گروه دانش آموزی جشنواره از طريق وب سايت جشنواره به رأي و داوري مردمي گذاشته شده و در اين بخش نيز 24 اثر برگزيده، معرفي و تقدير خواهند شد.
جوایز جشنواره
به تمامي آثار گروه دانش آموزی که ، شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره را رعايت کرده باشند لوح تقدير دبيرخانه جشنواره اهدا خواهد شد.
تمامي آثار دانش آموزي منتخب از ديدگاه مردم و نيز برگزيدگان بخش آزاد به نمايشگاه جشنواره راه خواهند يافت. و لوح تقدير دريافت خواهند نمود.
: به 24 اثر برگزيده کميته داوري در گروه آزاد و نيز 24 اثر برگزيده بخش دانش آموزي (از ديدگاه مردم) به تناسب جوايز نفيس به همراه لوح جشنواره اهدا خواهد شد.
آثار برگزيده جشنواره در بخش دانش آموزي و آزاد از حمايت حق مالکيت معنوي برخوردار خواهند شد.
به سایر شرکت کنندگان ثبت نام شده در جشنواره نیز گواهی حضور اعطا خواهد شد.
شاخصه های ارزيابی و داوری آثار:
متناسب با جنسیت، سن و سایز مخاطبان اعم از مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم
متناسب با هویت ایرانی- اسلامی و زيست بوم (شرايط جغرافيايي، فرهنگي و اجتماعي) منطقه مورد نظر و در چهارچوب و موازين شرعی - عرفي کشور و متناسب با شئون خانواده ایرانی و مدارس و مراکز آموزشي.
در نظرگرفتن ویژگی¬های روحی و جسمی متناسب با سلامت، نشاط و هویت جنسیتی مانند به کارگیری رنگ¬¬¬های متنوع و هماهنگ و ترکیب بندی آنها با درنظر گرفتن روانشناسی طرح و رنگ متناسب با شرایط استفاده، جنسيت، مقطع تحصيلي انتخابی لباس دانش آموز.
ميزان خلاقيت و نوآوري به کار رفته در طراحي و توليد ¬لباس های دانش آموزی.
سادگی، پرهیز از تجمل، مقرون به صرفه بودن و متناسب با توان اقتصادي اقشار متوسط جامعه در تولید و عرضه لباس. (آثاري با طراحی برش های پر پیچ و خم، نقوش اسلیمی زياد و تزئینات خاص و زمان بر و نيز پارچه های گران قیمت، توری و يا دوخته شده با منجوق ، پولک ، سرمه ، کریستال و... پذيرش نخواهند شد).
لحاظ تناسب و کارایی در زیست بوم های مختلف و نيز ويژگيهاي کاربردي و حرکتي دانش آموزان و راحتی و سهولت در پوشیدن و استفاده در مدت زمان طولانی در مدارس و مراکز آموزشي در طراحی و دوخت لباسها.
قابلیت تولید انبوه و يا نيمه صنعتي با امکان تجاری شدن با اقناع سلایق¬خاص.
طراحی و دوخت لباسها با مواد و مصالح (پارچه، خرج کار، دکمه و زیپ و ..... ) داخلی و بومی و دسترس در زيست بوم مورد نظر.
: به روز بودن ايده و توجه خاص به بهره گیری از دانش روز در طراحي و دوخت لباس دانش آموزي.
ضوابط شرکت در جشنواره و شرايط ارسال آثار:
کلیه آثار ارسالی شرکت کنندگان باید با اندازه استاندارد مقطع تحصیلی انتخابی متناسب باشد.
بسته ارسالی برای هر اثر بایستی به صورت کامل (شامل الف: شناسنامه، ب: طرح و الگو، ج: نمونه دوخته شده در ابعاد اصلی) مطابق فرم پيوست باشد.
: ارسال آثار تنها به صورت حقيقي و نه حقوقی(شرکتي) امکان پذير است.
مخاطبین می توانند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی (حداکثر 3نفر) با مشخص نمودن نقش طراح، الگوساز و دوزنده در جشنواره شرکت کنند.
در هر گروه، امکان ارسال بیش از یک طرح و اثر وجود دارد و هريک از آثار ارسالی مستقل و مجزا داوری مي گردند.
: روش ها و ابزار طراحی و تصویر سازی (دستی و يا نرم افزاری)، کادر و پس زمينه، ترکیب بندی و ... در اجرا آزاد مي باشد.
منابع الهامي و مبدأ و منشاء خلق ايده ذکر گردد.
معرفي طرح، پارچه و دوخت و دلايل انتخاب آنها ضروريست.
در هر مرحله در صورت احراز کپي بودن، اثر ارسالی از فرآيند کاری جشنواره حذف مي گردد.
هيچ يک از اجزاء و قسمتهای آثار ارسالی (مانند توضیحات اثر، طراحي و الگو و اثر دوخته شده) دارای نام، امضاء و لوگو و اصطلاحاً برندينگ خاصی نباشد.
منبع و مآخذ ایده در بخش شناسنامه اثر و بخش طرح در قالب يک صفحه پرينت در قطع A4 باشد.
: طرح های ارسالی (درج گسترده لباس (Flat) و پشت لباس)، هماهنگ با لباس های ارائه شده به جشنواره به صورت کاغذی روی مقوا، شیت بندی شده در قطع A3 و رنگی باشد.
کليه آثار ارسالي غيرمرتبط با موضوع جشنواره توسط کميته پذيرش حذف مي گردند.
شرکت کنندگان پس از ثبت نام در وبسايت جشنواره، مي بايست کليه نمون برگهاي مربوطه را تکميل و ارسال فرمايند.
آثار ارسال شده بعد از پذيرش اوليه توسط کميته پذيرش و احراز شایستگی های اولیه به جشنواره راه خواهند يافت.
زمان عودت آثار پذیرفته شده در نمایشگاه به مخاطبین، پس از اختتامیه توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد. ماده 8 : فرآيند راهنمایی و رشد:
فرآيند راهنمایی و رشد:
: به منظور توانمندسازی دانش آموزان علاقمند به ويژه دانش آموزان کم برخوردار مناطق محروم راهنمايي و مربي گري رایگان و آنلاين توسط هنرآموزان مجرب اين حوزه انجام خواهد پذيرفت.
در صورت تقاضا دبيرخانه امکان برگزاری دوره هاي حضوری و مجازی تخصصي به صورت رايگان را فراهم خواهد آورد.
در صورت لزوم مشاوره ها و سمینارهای تخصصی حضوری و مجازی توسط دبیرخانه کشوری، در کلیه بخش ها به عنوان کارگاه های توانمندسازی شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.
ارکان جشنواره: عبارت است از شورای سیاستگذاری، شورای برگزاری و دبيرخانه ملّی جشنواره.
شورای سیاستگذاری:
: ترکیب شورای سیاستگذاری
مدير کل انجمن اوليا و مربیان وزارت به عنوان رئيس
مديرکل آموزش و پرورش استان (محل دبيرخانه جشنواره) به عنوان نايب رئيس
: رئيس اداره توسعه انجمنهای مدارس اولیا و مربیان وزارتخانه به عنوان دبیر
مديرکل دفترآموزش های فنی حرفه ای و کاردانش وزارت به عنوان عضو
معاون مديرکل انجمن اوليا و مربیان وزارت به عنوان عضو
رئيس اداره انجمن اوليا و مربیان استان دبيرخانه به عنوان عضو
نماينده اوليا و عضو شورای مرکزی انجمن استان دبيرخانه بنا به پیشنهاد دبیر به عنوان عضو
وظایف شورای سیاستگذاری
تعیین رویکردها، راهبردها و سیاستهای سالانه جشنواره
تعيين دبيرخانه کشوری جشنواره
بررسی و تصویب کلیات برنامه های جشنواره در راستای وظایف و مأموریتهای محوله
تأمین و تقویت مشارکت و تعامل با گروه های مختلف هدف جشنواره
پيش بيني اعتبار مورد نياز جشنواره
: سایر مواردی که در این شیوه نامه مشخص شده است.
شورای برنامه ريزي
ترکیب شورای برنامه ريزي
مديرکل آموزش و پرورش استان دبیرخانه جشنواره به عنوان رئيس
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان دبیرخانه به عنوان نايب رئيس
رئيس اداره انجمن اوليا و مربيان استان دبیرخانه به عنوان دبیر
معاون مديرکل انجمن اوليا و مربیان وزارت به عنوان عضو
رئيس اداره توسعه انجمنهای مدارس اولیا و مربیان وزارتخانه به عنوان عضو
رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش آموزش و پرورش دبیرخانه کشوری به عنوان عضو
نماينده اوليا و عضو شورای مرکزی انجمن استان دبيرخانه بنا به پیشنهاد دبیر به عنوان عضو
ساير افراد مرتبط از دستگاههای اجرایی بنا به پیشنهاد دبیر به عنوان عضو
وظایف شورای برنامه ريزي
برنامه ريزي کليات جشنواره و زمانبندی اجراي آن در راستای مأموریتهای محوله
تصميم گيری و برنامه ريزي در خصوص نحوه هزينه کرد اعتبارات و بودجه جشنواره
: برنامه ریزی در خصوص اخذ و هزينه کرد ساير منابع دريافتي جشنواره مانند حمايتهاي مردمي يا ساير دستگاهها
تعيين و تشکیل کميته هاي مشاورين علمي، پذيرش، داوري، اجرايي و پشتيباني و ... جشنواره بنا به تشخيص شورا
اصلاح شاخص های ارزیابی آثار با هماهنگی شورای سياستگذاری جشنواره
تعيين جوايز و هداياي جشنواره و تخصيص آن به شرکت کنندگان و برگزيدگان جشنواره
برنامه ریزي جهت برگزاری نمايشگاه و مراسم اختتاميه جشنواره
برنامه ریزي در خصوص نحوه تقویت مشارکت و تعامل با گروه های مختلف هدف جشنواره
هدایت مستمر و ارزیابی اجرای برنامه ها در فرآیند انجام کار جشنواره
سایر مواردی که در این شيوه نامه مشخص شده است.
دبيرخانه جشنواره
اجزاء دبيرخانه
دبير علمي
: مسؤول کميته مشاورين علمي
: مسؤول کميته پذيرش
مسؤول کميته داوری
دبير اجرايي
مسؤول دبيرخانه
مسؤول کميته تبليغات و اطلاع رساني
مسؤول کميته مالي و پشتيباني
مسؤول کميته خدمات و تدارکات
اعضای دبيرخانه: دبيران علمی و اجرایی جشنواره به پيشنهاد رئيس شورای برگزاری و با حکم رئيس شورای سياستگذاری جشنواره انتصاب و مسؤولين ساير کميته های دبيرخانه نيز به پيشنهاد دبيران مربوطه (اجرایی و علمی) و حکم رئيس شورای برگزاری منتصب مي گردند.
منابع مالی و غير مالي جشنواره
1) اعتبار پیش بینی شده از محل منابع تخصیصی به برنامه های اجرایی سازی نقشه راه سند تحول بنیادین اداره کل انجمن اولیا و مربیان
2) کمک های مردمی
3) کمک ها و حمايتهاي دستگاه های دولتی و غیر دولتی
برنامههای جشنواره
نمايشگاه آثار پذيرفته شده بخش دانش آموزی و برگزيده بخش آزاد : اين آثار که مي تواند برای اولين بار به عنوان يک گنجینۀ البسه دانش آموزي منتخبی از بهترین طرحها و محصولات ارائه شده از سراسر کشور با فرهنگ و سبکهاي اقوام ايراني با عنایت به اهداف جشنواره، بهمنظور معرفی و تحسین فعالیتهای برجسته در عرصۀ تقویت هنر- صنعت لباس دانش آموز ایرانی و تجربیات مؤثر در احیای سبک پوشش ایرانی-اسلامی به نمایش میگذارد.
نشست علمی پژوهشي لباس دانش آموزی : هدف از برپایی اين نشست علمی، ایجاد مفاهمه و همافزایی در افق اندیشههای فرهنگی و هنری، با رویکرد مطالعات میانرشتهای و با حضور صاحبنظران و پژوهشگران عرصۀ فرهنگ و هنر حوزۀ لباس و مدرسه خواهد بود. این نشست به انعکاس دستاوردهای تحقیقی و دیدگاههای انديشمندان عرصۀ هنر- صنعت البسه، بهمثابه پدیدهای اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی و کارکردهای آن در مدرسه میپردازد. شناخت و معرفی دانشگران بومی ، طراحان و متخصصين لباس دانش آموزي و نیز طرح تجربیات نوین و روزآمد توليدکنندگان و فعالان اين حوزه در کشور از اهداف این نشست است.
ديدارهای تجاری (B2B) صنعت پوشاک دانش آموزي در ایران : هدف از برپایی این ديدارها، فراهمآوردن زمینۀ گفتوگو و تبادل اطلاعات میان طراحان، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان، با يکديگر، بهمنظور رشد و اعتلای جریان حرفهای صنعت ملی پوشاک دانش آموزی در ایران، است
معرفی ويژندهای مسؤول : هدف از اين بخش معرفی طراحان، تأمين کنندگان و توليدکنندگانی از حوزه لباس دانش آموزیست که نسبت به حساسيتها، مسائل و موارد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادی مترتب بر آن مسؤولانه عمل نموده و در حوزه کيفيت بخشي به شاخصهای طراحی و توليد لباس دانش آموزی فعال مي باشند
مراسم اختتاميه و اهدای جوايز : در اين بخش با حضور مسؤولين، صاحبنظران و خدمات دهندگان مدعو، برگزيدگان جشنواره با اهدای لوح و جايزه مورد تشويق و تقدير قرار گرفته و با معرفي اثر، مورد حمايتهای قانوني قرار مي گيرند.
انتشار کتابچه مجموعه مقالات و طرح های برگزيده جشنواره : انتشار کتاب مجموعه مقالات برگزیده و نيز طرح های برگزيده جشنواره در اين بخش از اهداف اين فعالیت به شمار مي رود.
نشستهای مطبوعاتی : اين نشستها با حضور متخصصين، تیمهای طراحی و مديران ویژندهاي منتخب برگزار و ضمن ارائه نظرات به سؤالات مطروحه در اين حوزه پاسخ داده خواهد شد.
انتشار مقالات علمی و ترويجي مناسب در نشريات مرتبط : انتشار مقالات و نظرات صاحبنظران در ميزگردهاي مربوطه به صورت مجموعه مقالات از اهداف اين امر مي باشد.
تقویم و زمانبندی جشنواره
جشنواره بصورت ساليانه برگزار خواهد شد (زمان بندی دقیق این جشنواره با توجه به ایام تقویمی و نظر دبیرخانه کشوری تعیین و اطلاع رسانی خواهد شد) جشنواره از آذرماه هر سال شروع و در اردیبهشت سال بعد خاتمه مي یابد.
اطلاعات بیشتر :
اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید