در کلان گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، ارائه الگوی صحیح پوشش عفیفانه با عنایت به پیشینۀ تاریخی، فرهنگی و دینی ایران اسلامی، به یکی از اهداف مهم و ارزشمند فعالان و دست­اندرکاران این حوزه بدل گردیده ‌است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همسو با این هدف متعالی و نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری با نام” تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” با برگزاریجشنواره مد و لباس فجر به­ مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی مد و لباس در ایران، در نظر دارد بستر لازم جهت رشد و گسترش سطوح مختلف فعالیتی در این زمینه­ ها را، با شکل­­ دادن به جریانی مؤثر و کارآمد در سپهر توسعه اقتصادی صنایع فرهنگی کشور برای پشتیبانی از تولیدات ملی و اشتغال جوانان به نحوی شایسته فراهم نماید.

مرور نحوه برگزاری و دستاوردهای ۱۰ دوره از جشنوارۀ مذکور نشان می‌دهد که با تبیین رویکردهای نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با اهداف اولیه شکل‌گیری جشنواره  مد و لباس فجر می‌توان این رویداد را به عرصه‌ای برای تمرکز بر فرهنگ پوشش عفیفانه­ و نیز گسترش میدان خلاقیت برای نیل به طراحی مد و لباس بر اساس هویت ایرانی- اسلامی تبدیل نمود.

اهداف کلی جشنواره بین المللی مد و لباس فجر:

  1. هویت­ بخشی به طراحی مد و لباس و تقویت چارچوب­ های مُدسازی درکنار حفظ ارزش­های فرهنگی
  2. معرفی، ترویج و تقویت گفتمان مُدعفیفانه براساس فرهنگ پوشش ایرانی- اسلامی
  3. بازآفرینی ارزش­های دینی، ملی و قومی و احیا و توسعه زیبائی­ شناسی بومی در کشور
  4. طراحی و تولید پوشاک زیبا، سالم، مناسب و در دسترس برای تمامی اقشار جامعه
  5. تشویق و حمایت از طراحان، افراد توانمند و فعالان مستعد در حوزه مُد و پوشاک
  6. تبدیل فضای رقابتی به بستر رشد و استعدادیابی براساس اقتضائات فرهنگ ایرانی- اسلامی
  7. شناسائی و بکارگیری قابلیت­های اقتصادی و فرهنگی کشور در راستای خودکفائی در حوزه­ مُدو پوشاک
  8. حمایت از تولید ملی و زمینه ­سازی برای ترویج مصرف کالای داخلی و اشتغال پایدار
  9. شناسائی و تبیین چارچوب­ها و استانداردهای کیفی، اعتلای هنر-صنعت مُد ولباس و ارتقای سلیقه جامعه
  10. ایجاد زمینه ­های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی­های داخلی در عرصه بین­ المللی

گرایش­های تأکیدی و مکمل:

۱)رویکرد کلی و محوری : رویکرد کلی جشنواره مد و لباس فجر « ایران؛ سرزمین تعامل» و رویکرد محوری این دوره از جشنواره در تمام بخش­های رقابتی« نمادشناسی در هنر ایرانی- اسلامی » است.

اهداف طراحی موضوع:

هنر در فرهنگ ­های دینی و سنتی همواره مفاهیم باطنی خود را در قالب نماد ارائه کرده ­است. درواقع، بیان نمادین به­ دنبال ایجاد زمینه­ ای ادراکی برای انتقال مفاهیم خاص است.

افزون بر این، نمادها ظرفیتی برای انعکاس زیبائی­ها و ابزاری برای ابراز مفاهیم غایب از حیطه حواس نیز هستند. این دوره از جشنواره مد و لباس فجر با توجه به سیر تداومی­ نمادها در هنر ایرانی- اسلامی که در عین رشد و گسترش، همواره مورد تأیید دوره­های هم زمان خود نیز واقع شده ­اند، با تمرکز بر اشاعه فرهنگ پوشش عفیفانه و به­ کارگیری نمادها و مؤلفه­ های هویت ایرانی- اسلامی و با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم و کشف استعدادهای نو وکمک به ارتقای سطح حوزه طراحی مُد و لباس با عنایت به بازار هدف و نگاه کاربردی برگزار می‌ شود.

۲) سبک فراگیر(استایل ترند) جشنواره مد و لباس فجر:

ایران سرزمین اقوام مختلف با علایق متفاوت و فرهنگ‌های متنوع است. پوشاک یکی از مهم­ترین مصادیق این تنوع است. بطوری که از منظر محققان حوزه­ های مختلف، این تنوع پوشاک برگرفته از غنای تاریخی بوده که در جهان بی­نظیر است.

لباس محلی بازگوکننده هنر، فرهنگ و هویت هر سرزمین است. طرح، رنگ و هنرهایی که در دوخت­ ودوز لباس‌های سنتی هر منطقه استفاده می‌شود، تاریخ و سرنوشت مردم را روایت می‌کند. لباس‌های محلی ایرانی دنیایی از اصالت را با خود به دوش می‌کشند و تجلی باورها، عقاید و فرهنگ یک قوم هستند که نه تنها ارزش خود را از دست نداده، بلکه توانسته توجه‌ها را به خود جلب و در دنیای مُد امروزی نفوذ کند.

یکی از گرایش­های تآکیدی و مکمل بخش رقابتی جشنواره یازدهم مد و لباس فجر(۱۴۰۱) «طرح­های مرکب اقتباس­ شده از فرم­ها و نقوش لباس ­های محلی اقوام مختلف ایران» است.

۳)رنگ پیشنهادی جشنواره مد و لباس فجر:

رنگ سبز جزء رنگ­های اصیل و محبوب در آثار مختلف هنری به ­شمار می­آید و در فرهنگ ایرانی از گذشته تا به امروز دارای جایگاه ویژه­ای نزد هنرمندان و هنردوستان بوده و سمبل طبیعت، بهشت، تقدس و پرهیزکاری و دارای هویت ملی است.

«سبز ایرانی» یا « سبز پرشین» یکی از ۹رنگی است که دنیا آن را به­ نام ایران می­شناسد. این رنگ تلفیقی از رنگ سبز و خاکستری است. رنگ سبز می­تواند به ­عنوان نمادی از شروعی تازه باشد و رنگ طوسی نمادی از مقاومت و ثبات تا یادآور حال خوب و احساس آرامش باشد و طراحان مد و لباس نیز متناسب با رنگ اعلام شده بتوانند با یکپارچگی بیشتری طرح­های خود را ارائه نمایند.

 دسته­ بندی تخصصی

در این دوره از جشنواره آثار ارسالی به بخش رقابتی، در دو دسته تخصصی (رویداد مهارت­جو؛ ایده­پردازی در قالب تصویرگری اثر) و (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجرا شده) دریافت و درهر یک از مراحل پذیرش براساس شاخصه­ ها و معیارهای دقیق، مورد ارزیابی و داوری قرار خواهد گرفت و علاوه بر حمایت و تقدیر از آثار برتر، تمامی آثار پذیرفته­ شده در بخش نمایشگاهی نیز حضور خواهند یافت.

۱)رویداد مهارت­جوئی؛ ایده ­پردازی در قالب تصویرگری اثر

در این بخش تمامی هنرمندان، علاقه ­مندان و طراحان جوان حوزه طراحی مُد و لباس با رعایت الزامات با یکدیگر رقابت خواهند کرد. شرکت­ کنندگان در این بخش ضمن برخورداری از شرایط سنی(حداکثر۳۵سال تمام) باید دارای تحصیلات یا مدرک مهارتی مرتبط نیز باشند. این رویداد به دنبال کشف استعدادهای نوظهور و  شناسائی طراحان نوپا و جوانی است که نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند.

طراحان جوان سرشار از ایده­های جدید بوده و بنابراین نیاز دارند که ایده ­هایشان  با کمک یک راهنما در مسیر درست هدایت شود و این امکان با شرکت در رویداد مهارت­جوئی برای آنان فراهم خواهد شد.

رویداد مهارت­ جوئی با شعار«حمایت از طراحان جوان؛ کمک به­ بقای طراحی مُد و لباس» حول محورهای اصلی (ایده­ پردازی و طراحی، استعدادیابی، آموزش و کارآفرینی) و با هدف کشف استعدادها، تقویت روحیه رقابت و آفرینش خلاقیت، انتخاب در نگاه نوآورانه، توجه به ضرورت سرمایه­ گذاری حرفه‌ای بر روی هنرجویان، دانشجویان، طراحان جوان و ایجاد ارتباط موثر و مناسب آنان با مراکز صنعتی، اصناف و برندهای مطرح این حوزه و پشتیبانی از ایده­ های کاربردی متناسب با نیاز جامعه هم­سو با جریان­سازی فرهنگ پوشش عفیفانه ایجاد شده­­ است.  گرایش­ های ارائه آثار در رویداد مهارت­ جوئی عبارتند از:

۱-۱)طراحی لباس اجتماع بانوان(ایده­ پردازی و تصویرگری اثر به­ صورت نرم ­افزاری / دستی)

۲-۲)طراحی لباس اجتماع آقایان(ایده ­پردازی و تصویرگری اثر به­ صورت نرم­ افزاری / دستی)

۲-۳)طراحی لباس کودک و نوجوان(ایده ­پردازی و تصویرگری اثر به ­صورت نرم ­افزاری / دستی)

۲-۴) طراحی چادر و پوشش سر(ایده­ پردازی و تصویرگری اثر به ­صورت نرم­ افزاری / دستی)

۲-۵)طراحی پارچه(ایده ­پردازی و تصویرگری اثر به­ صورت نرم­ افزاری / دستی)

۲-۶) طراحی کیف و کفش(ایده­ پردازی و تصویرگری اثر به­صورت نرم­ افزاری / دستی)

۲-۷)طراحی زیورآلات و تزئینات لباس(ایده­ پردازی و تصویرگری اثر به­ صورت نرم ­افزاری / دستی)

۲-۸)طراحی بسته ­بندی(ایده ­پردازی و تصویرگری اثر به­ صورت نرم­ افزاری / دستی)

مراحل و نحوه ارزیابی رویداد مهارت­ جوئی

شرکت­ کنندگان در این بخش ضروری است همزمان با ثبت ­نام در تارنمای جشنواره مستندات حرفه­ای خود اعم از؛ گواهی اشتغال یا فراغت از تحصیل و سایر مدارک آموزشی مرتبط را بارگذاری نمایند. ارسال کلیه آثار در این بخش ابتدا در قالب «تصویرگری اثر» خواهد بود.

هر طرح ­باید به­ صورت دستی یا نرم ­افزاری در بُرد قطع(۷۰×۵۰) تمام رنگی و با طراحی متعلقات و سایر مواردی که بطور کامل در قالب مشخصی که به­ عنوان نمونه برای هر گرایش از مسابقه به­ صورت مجزا و در سایت جشنواره مد و لباس فجر موجود است، ارائه شود.

در مرحله اول، داوری آثار توسط هیأت داوران تخصصی هر گرایش در دبیرخانه جشنواره انجام شده و طرح‌های برتر انتخاب می­شوند. در مرحله دوم، منتخبین مرحله اول(منتی­ها) با شرکت­ در جلسات آموزشی، تکمیلی و توجیهی، وارد مرحله استارتاپی(منتورینگ) شده و ضمن دسته­ بندی و تشکیل گروه­های حرفه­ای، با ارائه مشاوره­های تخصصی تحت­ نظر اساتید هر حوزه(منتورها) به اصلاح طرح­هایشان در بازه زمانی اعلام شده می‌پردازند.

در این دوره ­ها، کلیه طراحان جوانِ برگزیده، این فرصت را خواهند داشت تا از آموزش­های لازم و کاربردی در حیطه کار خود بهره­مند شوند تا اینگونه بتوانند، ایده و طرح خود را با شناخت سلیقه جامعه ارتقاء داده و همگام با آن با بازار و تولید نیز آشنا شوند. داوری نهائی از روی آثار اصلاح­شده انجام خواهد شد. در مرحله آخر آثار توسط هیأت داوران، دست­اندرکاران برگزیده صنف و صنعت و آرای مردمی مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از جمع­بندی آراء از آثار منتخب در مراسم اختتامیه تقدیر به­ عمل خواهدآمد.

« لازم بذکر است طرح­های منتخب با هزینه حامیان جشنواره با استاندارهای تعیین­شده قیمت­گذاری و اجرا شده و نمایشگاه جشنواره با نمایش آثار تائید شده نهایی، برگزار خواهد شد.»

۲)رویداد مهارتی؛  در قالب اثرتولید و اجرا شده

در این رویداد علاقمندان، فعالان و افراد مستعد حوزه طراحی مُدولباس که آثارشان با کیفیت بالا طراحی، اجرا و به تولید رسیده است(بدون محدودیت سنی) با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

تمرکز این رویداد بر زمینه ­سازی و ایجاد انگیزه برای طراحان مدو لباس در فضای حرفه­ای و کمک به مطرح­شدن و معرفی آنان به جامعه هنری است. رویداد مهارتی با شعار«معرفی طراحان خلاق و توانمند؛ کمک به ارتقای سطح کیفی طراحی مُد و لباس» و حول محورهای اصلی( طراحی، تبلیغ، تولید و عرضه) باهدف ارائه دیدگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان مدولباس، معرفی افراد خلاق، توانمند و تولیدکنندگان برتر، ترغیب و حمایت از طراحان به ارائه طرح­ها و الگوهای مناسب با فرهنگ جامعه، نمایش آثار فاخر با الگوهای به­روز و نوآورانه و پشتیبانی از ایده ­های کاربردی متناسب با نیاز جامعه هم­سو با جریان­ سازی فرهنگ پوشش عفیفانه ایجاد شده­­ است.

گرایش­ های ارائه آثار در رویداد مهارتی عبارتند از:

۲-۱)طراحی لباس اجتماع بانوان(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت­ کنندگان)

۲-۲)طراحی لباس اجتماع آقایان(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت­ کنندگان)

۲-۳)طراحی پوشاک کودک و نوجوان(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت ­کنندگان)

۲-۴) طراحی چادر و پوشش سر(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت­ کنندگان)

۲-۵)طراحی پارچه (اثر تولید و اجراشده توسط شرکت­ کنندگان)

۲-۶) طراحی کیف و کفش(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت ­کنندگان)

۲-۷)طراحی زیورآلات و تزئینات لباس(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت ­کنندگان)

۲-۸)طراحی بسته­ بندی پوشاک(اثر تولید و اجراشده توسط شرکت­ کنندگان)

مراحل و نحوه ارزیابی رویداد مهارتی

علاقه‌مندان از طریق سامانه جشنواره مد و لباس فجر اقدام به ثبت‌نام می­نمایند. برای شرکت در این رویداد، ضروری است تصویر آثار «طراحی­ شده در قالب تصویرگری دستی یا نرم ­افزاری» یا «تولید و اجراشده توسط شرکت­ کنندگان» در ابتدا به­ صورت تک اثر یا مجموعه(کالکشن) الزاماً به­ صورت عکس هنری و حرفه­ای تمام رنگی با زمینه تک رنگ، به همراه شناسنامه اثر و جزئیات دیگری که در قالب تعیین­ شده در تارنما(سایت) جشنواره مد و لباس فجر قرار گرفته است، در بازه زمانی اعلام­ شده ارائه شوند.

پیش از نمایش آثار، همه آثار ارسالی(اعم از طراحی در قالب تصویرگری یا طرح تولید و اجراشده) داوری خواهند شد تا بهترین­ها به بخش نمایش وارد شوند. نتایج بررسی و داوری اولیه توسط دبیرخانه جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. در مرحله دوم، شرکت­ کنندگانی که آثارشان در مرحله اول داوری برگزیده شده است درصورتی که ارائه آنان در قالب تصویرگری اثر بوده می­بایست آثار پذیرفته شده را نمونه­ سازی و تولید نموده و یا اثر تولیدشده را کاملاً مطابق تصویری که ارائه نموده­اند و در بازه زمانی اعلام­شده توسط دبیرخانه جشنواره از طریق پست برای داوری بصری به آدرس دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر ارسال نمایند.

آثار ارسال­ شده در مرحله نهایی مورد ارزیابی هیأت داوران، دست­اندرکاران برگزیده صنف و صنعت و آرای مردمی قرار گرفته و پس از جمع ­بندی آراء، منتخبین برگزیده و در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد.

«لازم به ­ذکراست کلیه آثار منتخب این بخش از حمایت مادی و معنوی حامیان جشنواره مد و لباس فجر برخوردار و پس از کارشناسی و قیمت­ گذاری براساس شاخص­ها و استانداردهای متعارف از شرکت­ کنندگان خریداری خواهند شد.

بخش ویژه

بخش ویژه به طراحی «پوشاک مشاغل » در قالب موضوع جشنواره اختصاص خواهد یافت. شرکت­ کنندگان در کلیه گرایش­­ها، می­توانند علاوه بر ارسال آثار درگرایش ­های اصلی، در این بخش نیز شرکت نمایند. پذیرش آثار در این بخش در قالب تصویرگری اثر خواهد بود و از آثار برگزیده نیز به­ صورت مجزا تقدیر خواهد شد. شایسته است در این بخش آثاری با نگاه جامع و کاربردی برای مشاغل مختلف جامعه در سایت جشنواره مد و لباس فجر ارسال گردد.

مسابقه حضوری طراحی

دراین بخش کلیه طراحان حرفه­ای به صورت مستقل یا گروهی و تولیدکنندگان و مؤسسه­ های تولیدی دارای نام و نشان تجاری می­توانند آمادگی خود را جهت رقابت در بخش مسابقه حضوری طراحی با عنوان«طراحی و تولید ایده خلاقانه» در فرم ارائه شده اعلام نمایند و ضمن ثبت نام در تارنمای جشنواره مد و لباس فجر، کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه را به عنوان سابقه فعالیت و تخصص هر فرد مشخص نمایند.

هیأت انتخاب پس از بررسی فرم­های ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان، نسبت به انتخاب گروه اقدام می­نمایند. نتایج نهایی شرکت­کنندگان و شرایط برگزاری مسابقه از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

شرایط و مقررات عمومی

  • شرکت در گرایش­های مختلف رویداد برای تمامی طراحان، فعالان و فرهیختگان حوزه مُد و لباس آزاد است.
  • حداکثر سن متقاضیان برای شرکت در بخش مهارت­جوئی ۳۵سال و برای شرکت در بخش مهارتی بدون محدودیت سنی است.
  • ارتباط طرح­های ارائه­ شده با اهداف و موضوع کلی جشنواره مد و لباس فجر الزامی است.
  • تعداد طرح­های مجاز برای ارسال در هر یک از گرایش­های رقابتی حداکثر ۵ اثر است.
  • شرکت ­کنندگان می­توانند با توجه به تخصص و دامنه فعالیت حرفه­ای خود همزمان در تمامی گرایش­های رقابتی شرکت نموده و اقدام به ارسال اثر نمایند.
  • طرح­ها باید اصیل بوده و برای نخستین بار در این رویداد رسمی ارائه شده باشند. احراز کپی بودن هر اثر، سبب حذف اثر از مسابقه و مشمول محرومیت­های دیگر و جبران خسارت­های احتمالی خواهد بود.
  • در تمام مدت برگزاری جشنواره شرکت‌کنندگان ملزم به رعایت زمانبندی مشخص شده هستند.
  • عدم شرکت درجلسات به منزله عدم تمایل متقاضی برای ادامه حضور در جشنواره است.
  • تنظیم زمان­بندی برنامه­ ها و هرگونه تغییرات در اختیار دبیرخانه است و هیچ اثری پس از ورود و ثبت در دبیرخانه، تا پایان برنامه­ های رویداد عودت داده نخواهد شد.
  • هریک از طرح­های ارسالی برای شرکت در رویداد مهارت ­جوئی باید به­طور جداگانه مشابه فرمتی که توسط جشنواره برای هر بخش ارائه شده ­است شیت­ بندی شده و توضیحات مرتبط با طرح­ها نیز در قسمت­های تعیین­شده تکمیل شوند اما برای آثاری که در رویداد مهارتی به­ صورت طراحی در قالب تصویرگری اثر ارسال می­شوند نیازی به شیت­ بندی و ارائه در قالب مشخص نیست.
  • نحوه ارائه مستندات و ارسال نمونه­ های ساخته یا تولیدشده براساس اندازه اصلی خواهد بود.
  • ارسال طرح و شرکت در مسابقه به منزله­ پذیرش آیین­ نامه مسابقه از سوی شرکت­ کنندگان است و شرکت­ کننده باید تابع کلیه قوانینی که در حین انجام کار و حضور در بخش رویداد جشنواره تصویب می­شود، باشد.
  • مالکیت مادی و معنوی طرح­ها و نمونه­ های منتخب، متعلق به دبیرخانه جشنواره خواهد بود و دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر مجاز است از آثار ارائه شده در نمایشگاه‫های مختلف و مواردی همچون پوستر، کتاب، چندرسانه­ ای، مجموعه آثار، ویژه­نامه‫ها، فضای مجازی و سایر اقلام تبلیغاتی و رسانه‫ ای بر اساس شرایط ذکر شده در فراخوان استفاده کند.
  • به طرح‌های اجرا شده‌ی­ برتر رویداد، هدایا و امکانات ویژه­ای تعلق خواهد گرفت.
  • برای اطلاع از جزییات شاخص‌های داوری و جوایز به بخش مربوط درتارنما(سایت) جشنواره مراجعه شود.-هرگونه ارتباط و یا اطلاع­ رسانی تنها از طریق کانال­های ارتباط رسمی عنوان شده در فراخوان جشنواره معتبر است.
  • «لازم به ­ذکراست علاوه بر این فراخوان کلیه گرایش­ها دارای فراخوان تخصصی خود هستند که از طریق سایت(تارنما)جشنواره مد و لباس فجر در دسترس است».