با توجه به فعالیت بیش از 10000 نفر صنعتگر تولید کننده در زمینه کلاش بافی در شهر مریوان و همچنین جایگاه ارزشمند این شهرستان بعنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران، شهر مریوان در سال (2016) به عنوان شهر ملی کلاش بافی  و در شهریور ماه سال (2017) توسط "شورای جهانی صنایع دستی"بعنوان شهر جهانی کلاش معرفی شد.

 شهر مریوان واقع  در غرب استان کردستان و در فاصله 125 کیلومتری شمال غرب سنندج واقع شده و با جمعیتی بالغ بر 195000 هزار نفر در رتبه  سوم شهرهای پر جمعیت استان می باشد .

شهرستان مریوان‌ به عنوان یکی از قطب­های صنایع دستی کردستان همواره مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق داراي‌ ارزش های ویژه اقتصادي‌ خاص‌ خود می باشد.

صنایع­دستی منطقه مریوان به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی مردم مریوان همواره در زندگی مردم این منطقه نقش اساسی داشته است.

این شهرستان با دارا بودن ظرفیت­ها و پتانسیل­های بسیار ارزشمندی که در حوزه تولید انواع صنایع­دستی بومی و اصالت دار از قبیل؛ پوشاک محلی، نساجی سنتی، رودوزی های سنتی، هنرهای چوبی، بافته های­داری و همچنین به عنوان یکی از مهمترین قطب­های "کلاش­بافی"(پاپوش های محلی) شهرت یافته است.

امروزه هنرـ صنعت کلاش­بافی در این منطقه با پیشینه تاریخی کهنی که دارد به یکی از نمادهای فرهنگی، هنری و قومیتی این شهرستان تبدیل شده است.

تعداد کارگاه های فعال در زمینه تولید کلاش شهرستان مریوان بیش از 3000 کارگاه بوده  و میزان شاغلان فعال در زمينه کلاش بافی دارای مجوز از معاونت صنایع دستی  6200 نفر  می باشد. که از این تعداد 80 درصد  فعالان به تولید رویه کلاش(غالبا زنان)  و 20 درصد از تولید کنندگان (غالبا مردان) به تولید زیره کلاش  اشتغال دارند.

صنعت کلاش بافی در اکثر روستاها، دهکده ها و شهرهای مریوان انجام می شود. تکنیک ها و روش های تولید در سراسر شهرستان یکسان است. پوشیدن کلاش به دلیل سبک بودن، راحتی، جریان هوای پویا، استحکام، انعطاف پذیری و مطابقت با مناطق کوهستانی و اهمیت تشریفاتی در کنار پوشیدن  لباس محلی، به طور کلی به عنوان یک سنت تاریخی و بخشی از هویت محلی در مریوان و مناطق کرد نشین محسوب می شود.

 این کفش سنتی کاملاً دست ساز است و تقریباً 90٪ مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن در منطقه تأمین می شود. به دلیل استفاده از مواد کاملاً طبیعی ، محصول نهایی با کیفیت بالا و قیمت های نسبتاً ارزان  در بازار عرضه می شود.