تندیس همای زرین و شرایط دریافت تندیس

بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است. صنایع دستی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است. میراثهای فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد دارای ارزش معنوی زیاد بوده و بر پشتوانه های فرهنگی هنری گذشتگان بنا شده است.

امروزه هنرهای سنتی و صنایع دستی بعنوان یکی از مهمترین مولفه‌های فرهنگ بومی و تولید ملی کشورها و نقش و جایگاه اقتصادی آن، به دلیل ماهیت و ویژگی‌هایی که دارد، با چالش‌هایی جدی مواجه گردیده است. این شرایط دست‌اندرکاران و حامیان فرهنگی را بر آن داشته تا به منظور صیانت از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری بیندیشند.

دبیرخانه جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با عنایت به اهمیت این هنر-صنعت، به ویژه نقش و جایگاه اقتصادی آن مصمم به برگزاری برنامه تندیس همای زرین شد. در همین راستا، دستورالعمل حاضر تدوین و در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

تعاریف

صنایع دستی: صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره‌ گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرآیند ساخت و تولید محصولات به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد.

فرهنگ: مجموعه‌ای از آداب و رسوم، آئین ها، علم، هنر، دانش و باورهای یک جامعه است.

معیارهای مرغوبيت: استفاده از مواد اولیه طبیعی، کیفیت مطلوب در ساخت ،اجرا و پرداخت نهایی محصول، رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی محصول، تناسب مواد مصرفی در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول، توانایی محصول در تامین نیازهای مادی و معنوی استفاده کنندگان است.

نوآوری و خلاقیت: به کارگیری ایده‌های نوین در طراحی، تولید، عملکرد و فرآوری مواد

اصالت: عدم به کارگیری طرح‌های غیر ایرانی و حفظ هویت فرهنگی و ارزش‌های زیبایی شناسی اصیل ایرانی
حقوق معنوی هنرمندان: حقوق پدید آورنده شامل حق انحصاری نشر و پخش و عرصه و اجرای محصول و حقوق بهره برداری مادی و معنوی از نام و محصول اوست. حقوق معنوی پدید آورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است.

فن‌آوری و ساخت: تکنیک خلاقانه به منظور بالا بردن سطح کیفیت و مرغوبیت کالا
دبیرخانه جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران: مرکز اجرای تصمیمات، با هدف انسجام، ایجاد وحدت رویه و هماهنگ سازی اقدامات میان ارکان برنامه، با وظایفی چون برنامه‌ریزی جهت فعالیت های اجرایی برنامه، ارزیابی برنامه‌های برگزار شده، برگزاری نشست ها و …

برنامه تندیس همای زرین در رشته های زیر برگزار می گردد:

قلمزنی، قفل سازی، ملیله سازی، زیورآلات سنتی، منبت چوب، معرق چوب، خاتم سازی، قالی­بافی، گلیم­‌بافی، زیلوبافی، رودوزی­های سنتی، مصنوعات چرم، گیوه‌­بافی، قلمکار، سفالگری، شیشه­‌گری سنتی، میناکاری، نگارگری، آینه­‌کاری، حجاری سنتی.

شرایط شرکت در مسابقه  :

۱) آثار می­بایست مبتنی بر شیوه های تولید دستی خلق شده باشد و مهم ترین شاخص انتخاب آثار ، وجوه متمایز صنایع دستی از لحاظ طراحی، کیفیت اجرا، اصالت، هویت، خلاقیت و نوآوری باشد.

۲) استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید

۳) حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید

۴) توجه به کیفیت مطلوب اثر در فرآیند تولید و محصول نهایی

۵) رعایت طراحی مناسب و اصولی

۶) صرفا محصولات تکمیل شده (اثر نهایی) قابل قبول هستند.

۷) هر هنرمند صرفاً مجاز به ارائه ۲ اثر در برنامه تندیس همای زرین می باشد.

۸) در مورد هنرمندان متقاضی شرکت در این برنامه که به صورت گروهی به امر تولیدی صنایع دستی اشتغال دارند، تعداد افراد گروه نباید بیش از ۳ نفر باشد . بدیهی است در صورت پذیرفته شدن، گواهی به صورت مشترک برای گروه صادر خواهد شد.

۹) آثار ارسالی دارای شناسنامه (نام اثر، معرفی تکنیک، مواد مورد استفاده و نام طراح و سازنده اثر) باشد.

۱۰) آثار ارسالی باید دارای بسته بندی مقاوم جهت حفظ آثار باشد.

۱۱) دبیرخانه برنامه تندیس همای زرین ، مسئولیت صدمات ناشی از ارسال نامطلوب اثر را نمی­پذیرد .

۱۲) دبیرخانه برنامه تندیس همای زرین اجازه انتشار و چاپ اطلاعات و مدارک محصول پذیرفته شده را خواهد داشت .

۱۳) علاقمندان در جشنواره میبایست تصاویر آثار خود را حداکثر  تا تاریخ ۱۵تیرماه ۱۴۰۰جهت داوری اولیه در سامانه ی دبیرخانه به آدرس www.hifestival.ir  بار گذاری نمایند.(تصاویر می بایست با وضوح بالا و کیفیت حداکثر ۵ مگا پیکسل با پس زمینه مناسب باشند)

۱۴)  انتخاب آثار در دو مرحله صورت می­پذیرد.

۱۵) راه یافتگان به مرحله دوم داوری می بایست اصل اثر خود را در حداکثر تا تاریخ۲۲تیرماه ۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند .(به منتخبین توسط دبیرخانه جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد )

۱۶)به نفر برتر در هر رشته ، تندیس همای زرین، شناسنامه معتبر ملی و هدیه نقدی به ارزش ۲۰ میلیون تومان اهدا میگردد .

۱۷) به ۱۰ اثر خلاقانه منتخب در این بخش تندیس همای زرین، شناسنامه معتبر ملی و هدیه نقدی به ارزش ۲۰ میلیون تومان اهدا میگردد .

یادآوری : به منظور تجلیل از هنرمندان پیشکسوت به ۵ نفر از پیشکسوتان رشته های مذکور نیز هدایای مورد اشاره در ردیف ۳ اهدا میگردد .

۱۸) اعلام اسامی نفرات برتر از طریق سایت جشنواره حداکثر تا تاریخ ۲۵ تیرماه اعلام یا از طریق دفتر دبیرخانه یا نفرات برتر تماس حاصل میگردد .

آدرس دبیرخانه و شماره تماس:

اصفهان – خیابان ابن سینا – کوچه شماره ۴۳-بقعه شهشهان – خانه تاریخی قزوینی ها

www.hifestival.ir

۰۹۱۶۲۰۴۵۴۶۴