• موقعیت شهر:

تبریز بزرگترین شهر شمال غرب کشور در ۴۶ و ۲۵ طول شرقی و ۳۸ و ۲ عرض شمالی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است. وسعت آن به‌طور تقریبی ۱۷۸۱ کیلومتر مربع و ارتفاع تقریبی آن از سطح دریا۱۳۰۰تا۲۱۰۰ متر متغیر می‌باشد. جمعیت تبریز براساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱٬۷۷۳٬۰۳۳ نفر بوده که از این تعداد ۱٬۶۲۳٬۰۹۶ نفر ساکن ۴ شهر تبریز، سردرود، خسروشهر و باسمنج و ۱۴۹،۹۳۶نفر نیز ساکن روستاهای شهرستان بوده‌اند. اکثریت ساکنان تبریز آذربایجانی بوده و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تبریزی سخن می‌گویند. آب و هوای تبریز استپی خشک با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است. سرمای زمستانی، تأثیرپذیرفته از ارتفاع بالا و توپوگرافی کوهستانی منطقه‌است. آب و هوای این شهر در تابستان‌ها خشک و گرم است؛ اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه سهند و وجود باغ‌های زیادی در پیرامون شهر تعدیل می‌گردد. میانگین دمای تبریز در تیرماه (گرم‌ترین ماه سال) 25،4 درجه سانتی‌گراد، میانگین در دی‌ماه (سردترین ماه سال) 2،5-درجه سانتی‌گراد، در فروردین‌ماه 10،5 درجه سانتی‌گراد و در مهرماه14،1 درجه سانتی‌گراد و میانگین سالانه دما11،9 درجه سانتی‌گراد است. میانگین بارندگی سالیانه تبریز مانند بیش‌تر شهرهای ایران بسیار اندک و در حدود 330،1 میلی‌متر در سال است.

شهر تبریز بزرگترین شهر شمال غرب کشور می­باشد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی بعلت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از دیرباز مرکز مهم تبادل کالا بوده است. در دوران معاصر با توجه به نزدیکی به مرزهای امپراتوری روسیه و عثمانی بشکل روشنی شروع کننده بسیاری از تحولات نو در زمینه صنعت و تحولات اجتماعی-سیاسی بوده است. در حال حاضر تبریز علاوه بر اینکه بعنوان یک شهر صنعتی شناخته می­شود، بدلیل وجود بازار ثبت جهانی شده تبریز که قدمت و وسعت زیادی دارد بعنوان یک قطب تجاری نیز مطرح می­باشد. علاوه بر این موارد وجود کارگاه­های متعدد فرش بافی در تبریز و حومه و رشته­های مرتبط آن و همچنین سایر صنایع دستی، تبریز را به شهری دارای اهمیت در صنایع دستی کشور تبدیل نموده است. در حال حاضر در تبریز بیش از 10 موزه را در گونه­های مختلف فعال می­باشند. همچنین مراکز علمی مرتبط با هنر و صنایع دستی همچون دانشگاه هنر اسلامی تبریز که بصورت تخصصی دانشکده فرش و رشته­های مربوطه را تدریس می­نماید اهمیت شهر تبریز در رونق صنایع دستی، فرهنگ و هنر را دوچندان نموده است.  

  • تعریف رشته مورد نظر

قالی و یا فرش به لحاظ فنی و هنری دستبافته­ای متشکل از تار و پود  گره­دار می­باشد که تار رشته­های طولی و پود رشته­های عرضی آن است.  قدمت قالی و یا فرش در ایران براساس نظریات ارائه شده به حدود 25 قرن پیش باز می­گردد و تنوع آن براساس رنگ، طرح و ظرافت، بمرور و در دوره­های تاریخی تکامل یافته است. الیاف استفاده شده در فرش دستباف شامل پنبه، پشم و ابریشم می­باشد که با رنگ­های طبیعی رنگ­آمیزی شده­اند. قدیمی­ترین فرش گره­دار مکشوف جهان فرش پازیریک می­باشد که در سال 1949 میلادی در منطقه پازیریک توسط پرفسور رودنکو کشف گردید و در موزه آرمیتاز روسیه نگهداری می­شود. این  فرش که قدمت آن به 2500 سال قبل بازمی­گردد دارای ابعاد 210 در 183 سانتی­متراست و با رنگ­های متعدد سرخ، سبز، آبی، نارنجی و... بافته شده. نقوش این فرش به نقوش دوره هخامنشی شباهت بسیار زیادی داشته و بسیاری از نظریه پردازان محل بافت آن را براساس این شواهد ایران دوره هخامنشی می­دانند در این میان اولریخ شورمان عقیده دارد که محل بافت این فرش آذربایجان بوده است. بهر صورت فرش پازیریک و نمونه­های بعدی مکشوف و مستندات تاریخی بعد از اسلام از فرش­های موجود در کاخ­های ساسانی نشان از قدمت و ریشه­های تاریخی فرش و قالی بافی در ایران داشته و دارد.

آذربایجان نیز از دیرباز در خلق قالی­های نفیس نقش عمده­ای داشته و از آوازه جهانی برخوردار است. طراحی فرش در این منطقه سابقه طولانی داشته و طراحان بزرگی در این منطقه وجود داشته­اند که با خلق آثار گرانبها و با ارزش خدمات ارزنده­ای را به قالی ایران کرده­اند. این هنر فراگیرترین هنر در میان مردم منطقه آذربایجان می­باشد که تقریباً در همه شهرستان­های آذربایجان شهری و تبریز جریان دارد و قشر وسیعی از جمعیت استان بصورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تولید، طراحی، تهیه و فروش مواد اولیه، اماده سازی فرش و قالی امرار معاش می­کنند.

قالی بافی: آذربایجان از دیرباز در خلق قالی­های نفیس نقش عمده­ای داشته و از آوازه جهانی برخوردار است. طراحی فرش در این منطقه سابقه طولانی داشته و طراحان بزرگی در این منطقه وجود داشته­اند که با خلق آثار گرانبها و با ارزش خدمات ارزنده­ای را به قالی ایران کرده­اند. این هنر فراگیرترین هنر در میان مردم منطقه آذربایجان می­باشد که تقریباً در همه شهرستان­های آذربایجان شهری و تبریز جریان دارد و قشر وسیعی از جمعیت استان بصورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تولید، طراحی، تهیه و فروش مواد اولیه، اماده سازی فرش و قالی امرار معاش می­کنند.

ورنی بافی: ورنی یکی از زیرانداز­های سنتی منطقه آذربایجان است که با استفاده از تارهای پنبه، پشمی و ابریشمی برای چله و خانه پشمی و ابریشمی دسترس محلی برای پود بافته می­شود و در ان نقوش ذهنی و سنتی بوده و از فرهنگ و باورهای مردم نشات می­گیرند. ورنی در مناطق اهر و ارسباران توسط زنان عشایر بافته می­شود. تفاوت ورني و گلیم بدلیل استفاده تارو پود نازك از نخ پنبه‌اي و نيز پود پشم در ورنی است اما گليم‌هاي ساده يا دورو داراي تار از نوع پنبه‌اي و پود پشمي می­باشند. همچنین بافت ورني به شيوه پود پيچي است و بر روي اين نوع گليم، طرح­ها و نقوش حيوانات اهلي و وحشي مشاهده مي‌شود.

گلیم بافی:گلیم(یا پَلاس) دست بافته­ای ساده است از (تار پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته ومعمولاً برای پوشاندن زمین، دیوار یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می‌شود ولی امروزه به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه‌های شهری نیز خریداری می‌شود.ممکن است بافت گلیم با تغییراتی کاربردهای دیگری غیر از فرش در بین عشایر داشته باشد: از جمله نمک­دان ، جل­اسب، نوار چادر. در ادبیات فارسی عموماً گلیم با زیلو یا جاجیم و... به یک معنی بکار رفته است ولی به طور مشخص گلیم فرشی است که از بافتن پود بر تارهایی که بر دار افراشته تنیده شده است بافته می­شود و از دستگاه کمکی نظیر ماسوره و... استفاده نمی‌شود که این مورد تفاوت گلیم با زیلو یا جاجیم و انواع دیگر ذکر شده در ادبیات می­باشد. در استان آذربايجان شرقي هم گليم‌هاي ساده(دورو) و هم گليم‌هاي سوماك كه به "ورني" معروف است، بافته مي‌شود.از مهمترين گليم‌هاي منطقه مي‌توان به بافت گليم‌هاي شاهسون اشاره كرد.گليم رايج‌ترين كف پوش شاهسون‌ها است و به همين علت تعداد زيادي از آنها توسط اين طايفه بافته شده است. شاهسون‌ها مردمي بسيار سنتي هستند و در طرح و بافت گليم‌هاي آنان نوعي محدوديت به چشم مي‌خورد.رنگ‌هایاستفاده شده در گلیم سنتی گیاهی هستند. گاهی گلیم‌ها را برای جلوه بیشتر و کهنه شدن رنگ، با چای و پوست گردو شستشو می‌دهند. عشایر و بافندگان گلیم محدودیتی در اندازه گلیم نداشته­اند و با توجه به نیاز خود گلیم را در اندازه کوچک برای واگیره یا بزرگتر برای تزئین (گلیمچه) یا فرش بافته­اند و استانداردی در این مورد وجود ندارد.

-معرفی هنرمندان نشان ملی و بین­المللی در رشته مرتبط

در هنر فرش دستباف در حال حاضر نشان ملی موجود نیست اما در زمینه سایر دستبافته­ها همچون ورنی، هنرمندان استان موفق به کسب نشان ملی و نشان یونسکر شده­اند که می­توان به نام­هایی همچون  خسرو شیری(ورنی بافی)، سمیه نگهداری(ورنی بافی)، عظیم مرادی(ورنی بافی)، قاسم مرادی(ورنی بافی)، اصلانی(ورنی بافی)، محمد قلی آقائی(ورنی بافی)، مرسل مرادی(ورنی بافی) اشاره کرد.

 

دبیرخانه تبریز شهر جهانی فرش دستباف

ایران، آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان تربیت، کوچه کرباسی، پلاک 25،. خانه صلح­جو(کلکته­چی)، دبیرخانه دائمی تبریز شهر جهانی فرش دستباف، کد پستی: 5133811111 -  تلفکس:35562454-041

Secretariat of Tabriz the world carpet weaving city, no.25 ,karbasi Alley, Tarbiat st, east Azarbaijan,Tabriz, Iran. P.O BOX: 5133811111