بر پايه سرشماري سال 1395 خورشيدي، لالجين جمعيتي بیش از 14916نفر را در خود جاي داده است و به عنوان دومين شهر شهرستان بهار، در شمال استان همدان قرار گرفته است.

ساكنين لالجين به لهجه اي خاص از زبان تركي سخن مي گويند.

شهر لالجین یکی از قطب­های گردشگری استان همدان و به عنوان مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه و حتی جهان شناخته شده است.

درباره پیشینه وضعيت سفالگري به طور مجتمع و انبوه در لالجين بر اساس يافته­ها، بايد گفت از حدود سه قرن پيش، كار سفالگري به طور حرفه­اي و با هدف توليد و عرضه به نقاط ديگر در اين منطقه رواج داشته و از حدود يك قرن پيش، رشد و رونق قابل توجهي نموده است.

این شهر، شهر مصنوعات سفالي لعابدار و بدون لعاب است. بر روي بيشتر آثار توليد شده منقوش، نقش و نگارهای هنرمندانه­ای به چشم مي­خورد. گويا در روزگار كهن، نخستين هنرمندي در اين شهر، از ظروف گلي و نقش و نگار آن آغاز شده است كه در آن هنگام بدون كمك چرخ هاي كوزه گري و به ياري سرانگشتان مي ساختند و در كوره ها مي­پختند.

 سفال­ها بعد از خشک شدن با نظم و ترتیب در کوره­ سفال قرار مي­گیرند.

اگر سفال نیاز به رنگ­آمیزی داشته باشد آن را به روش­هاي غوطه­وري، پاشيدني، آبشاري و نقاشی، لعاب­كاري نموده سپس براي بار ديگر در كوره حرارت مي­دهند. در حال حاضر نيز در بسياري از كارگاه­ها از نقوش پيشينه­دار اسليمي و ختايي با روش لعاب برجسته به توليد سفال تزييني و كاربردي مي­پردازند.

لعاب هاي معروف سفالينه­ها عبارتند از : فيروزه­اي، ‌سبز،‌ آبي، حنايي(رنگي مايل به نارنجي است) ،عسلي و مشكاتي(موشي).

شيوه­ اصلي توليد سفال لالجين چرخ­كاري است. اما از شيوه­هاي متفاوت توليد مي­توان به روش­هاي چرخ­كاري با فتيله­هاي گل، ورقه­اي،‌ ساخت نقش­برجسته و دوغابي اشاره كرد.    

ميزان قابل توجهي  از محصولات توليدي اين شهر به كشور هاي مختلف صادر مي­گردد. بيش از 15 نفر صادركننده، سفال و سراميك  لالجين را از طريق گمرك استان و ساير گمركات كشور به كشورهاي آلمان، ايتاليا، كانادا، عراق، هلند، امارات متحده عربي، تركيه، قطر، كويت، ارمنستان، روسيه، آذربايجان، فرانسه، سوئد، دانمارك، سوئيس، اوكراين، افغانستان، قزاقستان، آمريكا، اسپانيا، لبنان و.... صادر مي­كنند.

علاوه بر ثبت ملي رشته سفال و سراميك لالجين در سال 1389 و اخذ شماره استاندارد آن در سال 1394، هنرمندان اين خطه با داوري­هاي ملي و بين­المللي موفق به كسب نشان­هاي ملی و جهانی شده­اند.   

- تاكنون يك مورد نشان اصالت يونسكو و16 مورد نشان ملي به سفالينه­هاي لالجين تعلق گرفته است.

- ميزان

- در لالجين 5000 نوع سفال در 28 دسته­ كلي توليد مي­شود كه گوناگوني آن­ها در پيش­نويس استاندارد ملي سفال و سراميك لالجين تعريف شده است.                                                                                                                                                           

- 200 مورد فروشگاه و گالري تخصصي سفال و سراميك در شهر لالجين موجود است كه بيشتر صاحبان اصلي فروشگاه­ ها سفالگر هستند.                                                                                                                                                                                      

- محصولات توليدي از آن­جاكه از نظر خاك و روش­هاي توليد، اصيل و گاه نوآورانه هستند،‌ منبع درآمد بخش كثيري از شاغلان اين منطقه هستند. ‌از نظر كميت و كيفيت توليد، بيسكويت­هاي سفال در حد مطلوبي مي باشند، به طوري كه سفال­هاي بدون لعاب به همه­ استان­ها براي نقاشي و مصارف مختلف صادر مي­شوند. اين سفال­ها داراي قابليت ارزآوري بالايي هستند.                                                                                                                                                                               

- آموزش­ در اين بخش علاوه بر شيوه­هاي سنتي و سينه به سينه، به صورت آكادميك نيز انجام مي­شود.    

- غير از کودکان، بقيه مردم شهر،‌ اعم‌ از جوانان‌ و پيرمردان‌ و حتي‌ در مواردي‌ زنان‌ نيز به‌ كار سفال‌ سازي‌ مشغول‌ هستند. شغل 90 درصد مردم اين شهر در زمينه توليد سفال و مشاغل جانبي آن مي­باشد‌. لالجین، شهری است که بیکار در آن یافت نمی­شود.  

 و اما مواردي هم­چون پيشينه -با توجه به سفالينه­هاي موجود در موزه­ها-، مواد اوليه­ با استحكام بالا، وجود استادكاران پيش­كسوت،‌ قابليت اشتغال­زايي اين رشته،‌ تنوع در روش­هاي قابل ارائه به بازار به همراه نوآوري­ها،‌ كسب نشان­هاي ملي و بين­المللي و نام لالجين كه عنوان شهر جهاني سفال را در شهريور1395 به دست آورد، مهم­ترین دلایل برای این ثبت جهانی می­باشند.